Takenaka Marangozluk Aletleri Müzesi
Bugünkü yazımızda Japonya’nın Kobe kentinde bulunan bir marangozluk aletleri müzesi olan Takenaka Marangozluk Aletleri Müzesi’ni gezen bir turistin edindiği bilgileri sizlere elimizden geldiğince anlatmaya çalışacağız.
Aşağıdaki yazılar da dikkatinizi çekebilir.
Japonların elinde tuttuğu 5 Dünya rekoru
Lovot Kafe’de kalbi olan robotlarla tanışın!
Kobe’deki Takenaka Marangozluk Aletleri Müzesi, tapınakların, türbelerin ve çay evlerinin ahşap yapımında kullanılan Japon marangozluğunun gelenekleri ve teknolojisi hakkında unutulmaz bilgiler sunuyor. Sergiler arasında tam ölçekli modeller, güzel hazırlanmış araçlar ve doğrama ve malzemelerin uygulamalı sergileri yer alıyor.
Nunobiki Bitki Bahçeleri ve Teleferik yakınında bulunan müzenin dış cephesi:
Müzeyi gezen turistin ağzından: Bu, Kobe’nin en iyi saklanan sırrı olabilir. Aslında Takenaka Marangozluk Aletleri Müzesi’ni buraya taşındıktan birkaç yıl sonrasına kadar öğrenemedim. Almanya’dan ilk kez Japonya’yı ziyaret eden bir misafir bekliyordum. Düzenlemeleri onaylarken, onu Kobe’ye çeken şeyin ne olduğunu sordum – genellikle sürekli seyahat edenlerin uğrak yeri. Tek amacının marangozluk aletleri müzesini ziyaret etmek olduğunu söyledi, bu yüzden cevap vermeden önce var olduğundan emin olmak zorunda hissettim. Eh, kesinlikle görülmeye değerdi. O zamandan beri, yurtdışından ailemi ve arkadaşlarımı aldım, hepsi de bunu ilginç ve anlayışlı buldu.
Geleneksel ahşap mimari, bir tapınak kapısının veya çay odasının aldatıcı sadeliği, karmaşık oymalı paneller veya büyük tapınaklar ve pagodalar olsun, Japonya’ya yapılan tipik bir gezi için çok önemlidir. Kobe Shinkansen istasyonuna yakın, yapraklı bir Kobe banliyösünde bulunan Takenaka Marangozluk Aletleri Müzesi, Japon marangozluğunun işçiliğini ve Japonya’nın nefes kesici güzellikteki ahşap yapılarını yaratmak için kullanılan teknikleri gözler önüne seriyor.
Pagoda: Pagoda, Budistlerin dinî yapılarına verilen addır. Uzakdoğu ülkelerinde, genellikle çokgen planlı kuleler biçiminde olan tapınaklardır. Pagodalar çoğunlukla taştan, bazen tuğladan ve çok nadir olarak da tahtadan yapılır. Pagodalar, Çin, Japonya ve Hint kültürü alanına giren Güneydoğu Asya’da yaygındırlar.
Sergiler, farklı araçların uygulamasını açıkça göstermektedir.
Müze ilk olarak 1984 yılında açılmıştır ve 2014 yılında bugünkü yerine taşınmıştır.1899 yılında Kobe’de tapınak ve tapınak marangozlarından oluşan bir ailenin 14. nesil torunu tarafından kurulan mimari, mühendislik ve inşaat devi Takenaka Corporation olan Tokyo Kulesi ve Tokyo Dome’u inşa eden aynı şirket tarafından kuruldu. Japonya’daki tek marangozluk aletleri müzesidir ve zanaatkarların beceri ve ruhunu geleceğe aktararak, kültürel mirasın bu yönünü korumayı amaçlamaktadır. Kalıcı sergi, kapsamlı güncel ve çoğaltılmış materyaller, büyük ölçekli modeller ve videolar ile yedi bölümde düzenlenmiştir. Sergiler Japonca ve İngilizce olarak etiketlenmiştir ve daha uzun açıklamalar yalnızca Japonca olarak mevcut olsa da, birçok ek fotoğraf ve diyagram vardır. Bazı bölümlerde İngilizce, Korece, Çince ve Japonca altyazılı çizimler ve kısa videolar içeren dokunmatik ekran panelleri vardır. Dokunmak, almak ve manipüle etmek için nesneler var, bu da çocukların da zevk alabileceği uygulamalı bir deneyim haline getiriyor.
Birinci bölüm, marangozluk aletlerinin ve ahşap mimarinin tarih öncesi çağlardan günümüze kadar olan tarihini detaylandırmaktadır. Sergiler, Japonya’nın ileri teknik ve aletlerinin çağını kapsıyor ve taş aletlerin kullanımından demire dramatik geçişi vurguluyor.
Müzenin bir alanı, dikişten önce ahşap üzerine düz bir mürekkep çizgisi yerleştirmek için bir araç olan geleneksel bir sumitsubo yapmaya giden karmaşık oymanın aşamalarını gösterir.
Sumitsubo: Bizim dilimizde Çırpı İpi olarak isimlendirdiğimz sumitsubo bir tebeşir çizgisi veya tebeşir kutusu, nispeten düz yüzeylerde uzun, düz çizgileri işaretlemek için, elle veya bir cetvelle pratik olmaktan çok daha uzak bir araçtır. İki nokta arasında düz çizgiler veya bir çekül hattı olarak misina makarasının ağırlığını kullanarak dikey çizgiler düzenlemek için kullanılabilirler.
Bir sonraki aşama, marangozluk aletlerinin bir dizi görevi yerine getirmek ve farklı efektler elde etmek için nasıl tasarlandığını ortaya koymaktadır. Sergiler, tüm yapıları değerlendirmeye çalışırken gözlerinizi kolayca gözden kaçabilecek detaylara çekiyor. 20. yüzyılın ortalarında yapılan bir araştırma, bir Japon marangozunun bir binayı tamamlamak için neredeyse 200 farklı alete ihtiyacı olduğunu buldu! Yakındaki bir bölüm, mimari modellerle tamamlanmış Çin ve Avrupa araç ve tekniklerine ayrılmıştır. Japon araçlarından ne kadar farklı olduklarını göstermek amaçlanırken, benzerlikler de çizmek mümkündür.
Başka bir sergi, mimaride yetkin olması ve aynı zamanda bir marangoz ekibini yönetmesi gereken usta bir marangozun geleneksel rolünü açıklıyor. Buradaki sergiler arasında eski ders kitapları, modeller, mimari planlar ve Japon marangozluğunun temelini oluşturan felsefeye ilişkin bilgiler yer alıyor.
Ahşaptan En İyi Şekilde Yararlanma başlıklı bölüm, Japon mimarisinde kullanılan ahşap çeşitlerinin farklı yüzeylerini vurguluyor ve Japon kerestelerinin aromalarını karşılaştıran eğlenceli bir yerleştirme içeriyor.
Japon marangozlar tarafından kullanılan pek çok boyuttaki bu zarif keskiler, usta demirciler tarafından yapılmıştır. Vitrinlerin altında, aletlerinin daha fazla örneğini içeren çekmeceler var.
Turistin ağzından: Usta demircilere adanan, dövdükleri aletlerin işçiliğini salt faydayı aşan bir sanatla vurgulayan sergi beni büyüledi. Aletler, onları yaratan usta demircilerin sergilendiği vitrinlerde sergileniyor ve onlara gösterilen sanatsal saygıyı görmek şaşırtıcı. Vitrinlerin altında, aletlerinin daha fazla örneğini içeren çekmeceler var. Bu bölümdeki sade ortam, bu ustalara bir saygı havası verir ve böyle bir aletin sahibinin ona nasıl değer vereceğini hayal edebilirsiniz.
Sergi, sukiya tarzı binaların yapımında Japon Wa‘ya da duyarlılığının ifadesine adanmış bir alanda doruğa ulaşıyor. Ana sergi, bir çay evinin tam ölçekli bir iskelet modeli. Sukiya tarzı tipik olarak misafirleri ağırlamak için tasarlanmış binalarda görülür ve genellikle kabuk yüzeyinin yanı sıra bambu ile birlikte bütün kütüklerin kapsamlı kullanımına sahiptir. Bu, düzensiz şekilli malzemeleri işlemek ve vurgulamak için oldukça farklı tasarım ve marangozluk teknikleri gerektirir. Çay evinin yanında yaygın olarak kullanılan keresteler, özenle oyulmuş bir paravan, sürgülü kapılar ve kulplar, bambu kil duvar panelinin bir kısmı ve tatami yapısının bir açıklaması var. Resimde sukiya tarzı ev görülüyor:
Müzenin en önemli parçası, iki sergi katının yüksekliğini oluşturan bir tapınak sütunu ve dirseğinin çarpıcı, tam ölçekli bir modelidir. Ziyaretçilerin tapınak marangozluğunda son derece büyük keresteler kullanmanın özelliklerini anlamalarını sağlar. Yakındaki ekranlar, bu tür braket bileşenlerinin nasıl tasarlandığını ve hazırlandığını açıklar ve kısa bir video, bunların bir araya getirilmesinde kullanılan doğramaları gösterir.
Bir tapınak sütununun tam ölçekli bir modeli:
Bir kütüphane alanı, ziyaretçilerin istek üzerine izlemesi için kapsamlı görsel-işitsel materyallere sahiptir. Bunlar arasında marangozluk aletlerini, tapınak marangozluğunu ve sukiya mimarisini açıklayan İngilizce sesli 20 dakikalık üç video ve bireysel aletler hakkında bir düzineden fazla kısa altyazılı video yer alıyor. (Kütüphane kitapları şu anda yasak.) Bunun yanında düzenli marangozluk etkinlikleri (Japonca) planlayan bir atölye var. Modern müze binası, güzel yapısında ve iç kısmında geleneksel Japon duyarlılığını ve işçiliğini bir araya getirerek bol miktarda doğal ışık ve Japon bahçesinin bakışlarını sunar. Ziyaretçilerin usta zanaatkarların becerileri ile ilk elden temas kurmalarını sağlamak için tasarlanmıştır. Tesis bünyesinde yiyecek satışı yapılmamaktadır, ancak içecek otomatlarının bulunduğu bir salon alanı ve yakınlarda bazı güzel kafeteryalar bulunmaktadır.
İsterseniz Takenaka Marangozluk Aletleri Müzesi’nin internet sayfasına da göz atabilirsiniz:
Adres: 7-5-1 Kumochi-cho, Chuo-ku, Kobe 651-0056
Takenaka Marangozluk Aletleri Müzesi
TEL 078-242-0216
Erişim: Shin-Kobe İstasyonu’na (Shinkansen ve metro istasyonları) beş dakikalık yürüme mesafesindedir. Müze ayrıca Nunobiki Bitki Bahçeleri’ne ve yabancı tüccarlar ve diğerleri için inşa edilmiş 19. yüzyıl Batı tarzı konakların bulunduğu popüler Kitano bölgesine yürüme mesafesindedir.
Saat: 9:30 – 16:30 (son giriş 16:00)
Kapalı olduğu günler : Pazartesi (veya Pazartesinin ulusal tatil olduğu ertesi gün), Yılbaşı (29 Aralık – 3 Ocak)
2 Yorum
Çok güzel olmuş ellerine sağlık canım benim
teşekkür ederim :D