Sekiz Ölümsüz; Çin Mitolojisinin Sarhoşları
Sekiz Ölümsüz (bā xiān), Çin mitolojisinde efsanevi xian (ölümsüzler) grubudur. Her ölümsüzün gücü, yaşam ihsan edebilen veya kötülüğü yok edebilen bir gemiye aktarılabilir. Birlikte, bu sekiz gemiye “Gizli Sekiz Ölümsüz” denir. Çoğunun Tang veya Song Hanedanı’nda doğduğu ve kişisel dindarlık, hile veya şans yoluyla ölümsüz statüsüne yükseltilmiş gerçek tarihsel bireyler olduğu düşünülmektedir. Genellikle bir grup olarak ve nadiren bireysel olarak tasvir edilirler. Yaş, cinsiyet veya sosyal statü ne olursa olsun bireylere sağlık, refah ve iyi şans getiren Çin panteonunda anarşik bir unsuru temsil ederler. Taocular tarafından saygı görürler ve aynı zamanda laik Çin kültüründe popüler bir unsurdurlar. Penglai Dağı da dahil olmak üzere Bohai Denizi’ndeki beş adadan oluşan bir grupta yaşadıkları söylenmektedir.
Sekiz Ölümsüzün isimleri
He Xiangu (何仙姑), Modern bağlamda genellikle grubun tek dişisi olarak görülmekte olup genellikle bir nilüfer çiçeği tutarken tasvir edilir.
Cao Guojiu (曹國舅), ölümsüz olmadan önce bir Song Hanedanı imparatoruyla akrabaydı.
Li Tieguai (李鐵拐), zihinsel olarak rahatsız olduğu ve tıpla ilişkilendirildiği ve hastaların ve muhtaçların acılarını hafiflettiği kabul edilir, demir koltuk değneği ve su kabağı şişesiyle tanınır.
Lan Caihe (藍采和), başlangıçta kadın olarak resmedilirken daha sonra belirsiz veya daha doğrusu “dönüştürücü” bir cinsiyet geliştirdi ve çiçekçilerin ve bahçıvanların hamisi olarak kabul edildi.
Lü Dongbin (呂洞賓), Sekiz Ölümsüz’ün lideri olarak kabul edilen bir bilim adamı ve şair.
Han Xiangzi (韓湘子), flüt sanatçısı.
Zhang Guolao (張果老), uzun ömürlülüğün fangshi sembolü.
Zhongli Quan (鍾離權), ölüm, gümüş ve altın yaratma gücü ile ilişkilendirilirken, genellikle elinde bir yelpaze tutarken tasvir edilmiştir.
1970’lerden önceki literatürde bazen Sekiz Cin olarak tercüme edildiler.
Bazı hikayeler onları “neşeyle şaraba bağımlı hale getirdi”, bu yüzden onlara “Jiu-zhong Ba Xian” veya “Sekiz Sarhoş Ölümsüz” deniyordu.
İlginç!
İlk olarak Yuan Hanedanlığı’nda tanımlanmışlardır, muhtemelen isimlerini Han’ın Sekiz Ölümsüz Aliminden almıştır .
Çin halk kültüründe Sekiz Ölümsüz
Sekiz Ölümsüz, Çin popüler kültürünün en yaygın unsurlarından biridir. Neşe ve refah getirdikleri anlaşılır, bu nedenle görüntüleri çeşitli ara anlarda (düğünler, çocukların doğumu ve yılbaşı şenlikleri dahil) yaygındır. Benzerlikleri (veya sembolleri) afişlerde, bebek bonelerinde, tapınak çatılarında, tebrik kartlarında ve hatta kadın elbiselerinde bulunabilir. Tüm geleneksel tiyatro ve opera performansları, Ölümsüzlerin dans ettiğini, içki içtiğini, güldüğünü ve kung-fu uyguladığını tasvir eden “kısa ama zorunlu bir ritüel oyun” ile başladığından, onların görüntüleri halka açık eğlencede bir rol oynar. Ek olarak, Çin coğrafyacılığının (feng shui) bir parçası olarak kullanılırlar, her ölümsüz, Yi Jing’in (I Ching) belirli bir heksagramına bağlı hâle geldiği için (ve bu şekilde, o çeyrekten gelen negatif enerjilere karşı savunmak için uygun hâle gelir). Bununla birlikte, Sekiz Ölümsüz en çok büyükanne ve büyükbabalar ve benzer şekilde profesyonel hikâye anlatıcıları tarafından anlatılan halk hikâyeleri aracılığıyla bilinir. Bu masallar o kadar kültürel geçerliliğe sahiptir ki dramatize edilmiş, çizgi romanlarda sunulmuş ve hatta popüler filmlere konulmuştur.
Sekiz Ölümsüzün sanata etkileri
Çeşitli Taocu ölümsüzlere adanan kültler Han hanedanına kadar uzanırken, popüler ve iyi bilinen Sekiz Ölümsüz ilk olarak Jin hanedanlığında ortaya çıktı. 12. ve 13. yüzyıllara ait Jin mezarlarının sanatı, duvar resimleri ve heykellerde sekiz kişilik bir Taocu ölümsüz grubunu tasvir eder. Tam Gerçekleşme (Quanshen) olarak bilinen Taocu grubun yazılarında ve sanat eserlerinde resmen Sekiz Ölümsüz olarak tanındılar. Sekiz Ölümsüz’ün bu döneme ait en ünlü sanat tasviri, onların Ruicheng’deki Ebedi Sevinç Tapınağı’ndaki (Yongle Gong) bir duvar resmidir.
Erken dönem Sekiz Ölümsüz sanat eserinin ilginç bir özelliği, bunlara genellikle yeşim taşından bakirelerin, genellikle daha yüksek rütbeli tanrıların hizmetkârlarının tasvir edilmesinin veya büyük manevi gücü gösteren diğer görüntülerin eşlik etmesidir. Ming ve Qing hanedanları sırasında, Sekiz Ölümsüz, sanat eserlerinde sıklıkla diğer önde gelen ruhani tanrılarla ilişkilendirildi. Onlarla ve Üç Yıldız’la (uzun ömür, refah ve iyi şans tanrıları) birlikte çok sayıda resim var. Ayrıca, Batı’nın Ana Kraliçesi gibi diğer tanrılar, Sekiz Ölümsüz’ün eşliğinde yaygın olarak görülür.
Sekiz Ölümsüz’ün sanat eseri, resim veya diğer görsel sanatlarla sınırlı değildir. Yazılı eserlerde de oldukça öne çıkarlar. Yazarlar ve oyun yazarları, Sekiz Ölümsüz hakkında çok sayıda hikâye ve oyun yazdılar. Birçok kez yeniden yazılan ve birkaç oyuna dönüştürülen ünlü bir hikâye (Yuan Hanedanlığında Mu Zhiyuan tarafından yazılan en ünlüsü), Lǚ Dòngbīn’in Zhongli Quan ile nasıl tanıştığını ve onun yoluna nasıl başladığını anlatan Sarı-Millet Rüyasıdır.
Sekiz Ölümsüzün dövüş sanatlarına etkileri
Eight Piece Brocade gibi qigong egzersizlerinin ilk gelişimiyle bağlantılıdırlar. Her bir ölümsüzün özelliklerine atfedilen dövüş tekniklerini kullanan, kendi adlarını taşıyan bazı Çin dövüş sanatları stilleri vardır. Bazı sarhoş boks stilleri, şartlandırma, qigong/meditasyon ve dövüş eğitimi için Sekiz Ölümsüz arketiplerini kapsamlı bir şekilde kullanır. BaYingQuan sarhoş yumruk eğitiminin bir alt bölümü, sekiz ölümsüzün her biri için metodolojiler içerir.
Sekiz Ölümsüz tapınakları
Song Hanedanlığı’nda kurulan Xi’an tapınağı Sekiz Ölümsüzler Sarayı, eski adı Sekiz Ölümsüz Rahibe Manastırı, Sekiz Ölümsüzler Salonunda Ölümsüzlerin heykellerinin bulunabileceği yerdir. Çin ve Tayvan’da onlara adanmış birçok başka tapınak var. Singapur’da, Xian’gu Tapınağı, bağlılığın odak noktası olarak gruptan Ölümsüz Leydi He’ye adanmıştır.
Yine de genel olarak, Sinosfer’de Sekiz Ölümsüz, çoğu zaman böyle görülmeyen tanrılardır, onlara tapan çoğu kişi için daha çok halk kahramanları ve azizler gibi görünürler. Bununla birlikte, bu insanlara göre Ölümsüzler, Çin halk dininin bazı dallarında genellikle “yaşayanlar ile ölenler arasındaki yakın bağları temsil eder, çünkü yardıma ihtiyaç duyulduğunda ölenlerin ruhları her zaman ulaşılabilirdir ” ve varlıkları da hayaletlere benzer olarak görülür.
Sekiz Ölümsüz popüler kültüre etkileri
Jackie Chan’ın Drunken Master ve Drunken Master II filmlerinde, Sekiz Ölümsüz’den geldiği söylenen sekiz “sarhoş” Çin dövüş sanatı formu vardır . İlk başta kahraman, Ölümsüz Hanım’ı kadınsı olarak gördüğü için oluşturduğunu öğrenmek istemez ancak sonunda kendi versiyonunu yaratır.
X-Men çizgi romanında , mutant Xorn küçük bir köyde bir katliama neden olduğunda Sekiz Ölümsüz, Kolektif Adam ile birlikte Çin’i koruyor gibi görünür.
Ölümsüz Demir Yumruk çizgi romanında, Yedi Ölümsüz Silah olarak adlandırılan yedi yüce Kung Fu uygulayıcısı vardır. Her biri diğer boyutlu şehirlerden gelir ve şehirlerinin Dünya’da ortaya çıkma şansı için savaşmaları gerekir. “Ölümsüz” Silahlar olarak adlandırılmasının yanı sıra, Sekiz Ölümsüz’e yapılan en açık referans, bir Ölümsüz Silah olan Şişko Kobra’nın “Peng Lai Adası” adlı bir şehirden geldiği ve onu temsil ettiğidir.
Sekiz Ölümsüz, animasyon şovu Jackie Chan, Adventures’da rol oynamıştır. Gösteride Ölümsüzlerin, Sekiz İblis Büyücüyü yenen ve güçlerini simgeleyen öğeler kullanarak onları cehennem dünyasında mühürleyenler olduğu söylenir. Daha sonra iblislerin hapishanesine giden portalları açmanın anahtarı olarak Pan’ku kutusunu hazırlarlar. Dizinin ilerleyen bölümlerinde, Ölümsüzlerin ilk kez iblisleri mühürlemek için kullandıkları eşyaların, iblislerin chi’lerinin bir kısmını emdiği ve Shendu’nun (İblis Büyücülerinden biri) oğlu Drago’nun hedefi hâline geldiği ortaya çıkar.
Etiket:çin kültür, çin mitolojisi, Jackie Chan, sekiz ölümsüz