Qilin; Tek boynuzlu ejderha at
Qilin, tek boynuzlu canavarlardan oluşan Lin mitolojik ailesinin belirli bir türüdür. Kirin, Ejderha atı, Çin tek boynuzlu atı, Chi Lin isimleriyle de bilinir.
Japon mitolojisi, Kore mitolojisi, Çin mitolojisi ve Vietnam mitolojisi gibi diğer kültürlerin mitolojilerinde de karşımıza çıkar. Bilgeliği, refahı, iyi şansı ve uzun ömürlülüğü simgeleyen efsanevi bir hayvandır.
Madem konumuz bir ejderha. O zaman aşağıdaki yazılar da dikkatinizi çekebilir.
Çin ve Batı Ejderhalarının farkı
Qilin’nin gelişi, yakında Şanlı bir hükümdarın gelişine, bir bilge ortaya çıktığında ya da ölümüyle ortaya çıktığında, olumlu bir alamet olarak gerçekleştiği söylenir. Bir Qing hanedanı Qilin’in efsanevi Sarı İmparator’un bahçesinde ve İmparator Yao’nun başkentinde ortaya çıktığını söyler; her iki olay da yöneticilerin iyiliksever doğasına tanıklık ediyordu.
Büyük bilge Konfüçyüs‘ün doğumunun bir Qilin’in gelişiyle önceden bildirildiği de söylenir.
Konfüçyüs’e Dair
Çin kültüründe Qilin
En yaygın şekilde altın olarak tasvir edilirken, herhangi bir renkte veya hatta çeşitli renklerde olabilir ve mücevherlerle veya mücevher benzeri bir parlaklık sergileyerek tasvir edilebilir. Çok çeşitli Çin sanatında, bazen vücutlarının bir kısmı yanarak tasvir edilmiştir. Asya’nın her yerinde, küçük değişikliklerle, ancak genellikle bir ejderhanın başı, bir veya iki boynuz, geyik veya at gövdesi, bir öküz kuyruğu ve bir sazan pullarıyla bulunur. Bazen vücudun etrafını saran ateşli alevler vardır.
Beş elementin tümünü bünyesinde barındırmasına rağmen, en çok ateşle bağlantılıdır.
Ateş Hükümdarı
Hafif ve hızlıdır, yanlışlıkla bir böceği öldürmemek için toynaklarıyla bile yeryüzüne dokunmaz, ayrıca hem Doğuda hem de Batıda efsanevi tek boynuzlu at, zarafetin, arınmanın ve hatta zehri iyileştirme yeteneğinin bir sembolüdür.
Qilin’in ortaya çıkışı
İlk defa (MÖ 11. – 7. yy) Lín zhī zhi; ‘Feet of the Lin’, Classic of Poetry’de yer alan bir şiirde söz edilmektedir. İlkbahar ve Sonbahar Yıllıkları, Lu Dükü Ai’nin (MS 481) 14. yılında bir Lin (Qilin erkeği ve Lin dişiyi belirtir) yakalandığından bahsetti; Zuo Zhuan, Lin’i bu şekilde tanımlayan Konfüçyüs’e itibar etti. Yalnızca Lin ile aynı genel anlamı taşıyan iki heceli Qilin biçimi, Savaşan Devletler dönemine (MÖ 475 – 221) tarihlenen eserlerde tasdik edilmiştir.
Qilin’in efsanevi imajı, Ming hanedanlığında zürafa imajıyla ilişkilendirilmeye başlandı.
İmaj
Zürafalarla özdeşleştirilmesi, Zheng He’nin 15. yüzyılda Doğu Afrika’ya yaptığı yolculuktan (diğer yerlerin yanı sıra günümüz Somali’sine iniş ) sonra başladı. Ming Hanedanlığı, Somalili tüccarlardan zebralar, tütsü ve diğer çeşitli egzotik hayvanlarla birlikte zürafalar satın aldı. Zheng He’nin filosu Nanjing’e iki zürafa getirdi ve bunlara (Somali’de geri anlamında) zürafa anlamına gelen Qilins adı verildi. Zürafalarla özdeşleştirilmesinin kalıcı bir etkisi olmuştur;
Bugün bile hem Korece hem de Japoncada efsanevi hayvan ve zürafa için aynı kelime kullanılmaktadır.
Japonca ve Korece
Japon mitolojisinde Qilin
Japon mitolojisinde; Zürafa için modern Japoncada Kirin kullanılır. Japon sanatı, Kirini Çin sanatındakinden daha çok geyik benzeri olarak tasvir etme eğilimindedir. Alternatif olarak, geyik şeklinde, ancak aslan kuyruğu yerine öküz kuyruğu olan bir ejderha olarak tasvir edilmiştir. Ayrıca, görünüş olarak kısmen tek boynuzlu at benzeri, ancak geriye doğru kıvrık bir boynuzla tasvir edilirler.
Kore mitolojisinde Qilin
Kore mitolojisinde; Girin veya Kirin olarak adlandırılır. Gövdesi geyik, öküz kuyruğu at toynakları olan yeleli bir yaratık olarak tanımlanır. Başlangıçta daha çok geyik benzeri olarak tasvir edilen Girin, ancak zamanla daha çok ata dönüşmüştür.
Ejderha, anka kuşu ve kaplumbağa ile birlikte dört ilahi yaratıktan biriydi.
İlahi Yaratıklar
Girin, Kore kraliyet ve Budist sanatlarında yaygın olarak kullanıldı. Modern Korece’de Girin terimi zürafa için kullanılır. Tayland’da Gilen olarak bilinir ve Tay Himapant ormanı efsanevi hayvanlarının panteonunun bir üyesidir.
Gilen, farklı temel ortamlardan gelen ve her kişileştirilmiş yaratığın içinde bulunan temel büyülü güçleri temsil eden çeşitli hayvanların bir karışımıdır. Himapant hayvanlarının birçoğu aslında Göksel Alemlerin tanrılarını ve devalarını temsil eder. Efsanevi yaratığın tasarımında birleştirilen çeşitli vücut bölümlerinin sembolizmi aracılığıyla her bir tanrı yaratığın gerçek doğasını temsil eden kişileştirmeler olarak tezahür eden bodhisattva’lardır.
Bodhisattva, Budist düşüncede kendini tüm duyarlı canlıların Budalığa ulaşmasına yardımcı olmaya adamış kişidir. Sanskrit Bodhisattva kelimesi “aydınlanma ve gerçek” kelimelerinden oluşmuştur.
Qilin’in dekoratif kullanımları
Feng shui’yi uygulamanın birçok nüansı ve yolu vardır ve Çin sembollerini kullanmak bunlardan biridir. seramik, ahşap ve taş oymalar, pirinç ve bronz figürler, işlemeler ve benzeri çeşitli dekoratif öğelerde bulunabilir. Bir ana girişin her iki yanında bulunan bir çift Qilin, zorluklar ve zararlı insanlar ve olaylar gibi olumsuz enerjileri savuşturmak için kapı koruyucuları olarak yerleştirilebilir. Masaya veya bir ofis alanına yerleştirildiğinde genel kariyer başarısı ve iyi şans getirebilir. Evinizin merkezine yerleştirilen bir Qilin, neşe, refah ve uzun ömür dahil olmak üzere sembolün tüm faydalı yönlerini davet edebilir.
Sorulara cevaplar
Çin kültüründe Qilin’in önemi ne?
En yaygın şekilde altın olarak tasvir edilirken, herhangi bir renkte veya hatta çeşitli renklerde olabilir ve mücevherlerle veya mücevher benzeri bir parlaklık sergileyerek tasvir edilebilir. Bilgeliği, refahı, iyi şansı ve uzun ömürlülüğü simgeleyen efsanevi bir hayvandır.
Qilin nasıl ortaya çıktı?
İlk defa (MÖ 11. – 7. yy) Lín zhī zhi; ‘Feet of the Lin’, Classic of Poetry’de yer alan bir şiirde söz edilmektedir.
Qilin adı nereden geliyor?
Zheng He’nin filosu Nanjing’e iki zürafa getirdi ve bunlara (Somali’de geri anlamında) zürafa anlamına gelen Qilins adı verildi. Zürafalarla özdeşleştirilmesinin kalıcı bir etkisi olmuştur.
Qilin’in günümüzdeki yansımaları neler?
Feng shui’yi uygulamanın birçok nüansı ve yolu vardır ve Çin sembollerini kullanmak bunlardan biridir. seramik, ahşap ve taş oymalar, pirinç ve bronz figürler, işlemeler ve benzeri çeşitli dekoratif öğelerde bulunabilir.
Qilin’in güçleri ne?
Hafif ve hızlıdır, yanlışlıkla bir böceği öldürmemek için toynaklarıyla bile yeryüzüne dokunmaz.